fredag den 13. april 2012

Peanutbutter - alt for let!

Jeg fik lige en ide om at mon ikke man kan lave sin egen penautbutter idag, ikke at vi normalt spiser det, faktisk har vi rigeligt at pålæg lige nu og jeg er på kur ( undskyld livsstilsændring..!) Men når sådan en idé kommer brasende, bliver jeg nødt til at få det ud af hovedet!

Det er uforskammet nemt og let og kræver ikke andet end nødder, olie og en foodprocessor!
Da jeg ikke kunne tænke på andet og ikke havde adgang til andet end normale saltede peanuts, blev det dem jeg brugte.
Opskrift på Peanutbutter - du skal bruge:


2 spsk. Olie - gerne peanutolie, jeg brugte solsikkeolie.
250 gram peanutnødder vælg af tre:
1. alm. saltede peanuts - smagssag om du vil have din peanutbutter salt.
2. Pil dine egne ud af skallerne - du skal vist nok pakke ca 500 ud, synes jeg at have læst et sted :)
3. eller usaltede peanuts ( den mest anvendte opskrift)
Ved de to sidste skal du riste dem i ovnen i 6-8 min og ryste dem hver 2 minut. Inden du putter dem i ovnen hælder du de 2 spsk. olie over. Salt din peanutbutter hvis du vil have det i ved slutningen af processen.

Tag de to ting og blend, efter et minut vil du have en flydende masse og synes du at den er for tør så giv den lidt ekstra olie, men pas på den bliver hurtigt flydende da der kommer olie ud af nødderne når de kværnes. Vil du have knas i, så hold lidt igen med tempoet og hold øje med det!
Jeg synes at den blev lidt for flydende og vi vil gerne have lidt knas i så jeg tog 125 gram og en spsk. olie og gav nødderne en omgang i foodprocessoren til de var perfekt knasende :)

Skold din skål/ glas og spis det inden for 2 uger ( andre siger det holder 1 mdr.)

Velbekomme :)

En anden gang vil jeg prøve med usaltet og nok ellers prøve kvalitets peanutnødder for at se om der er en forskel, det er der jo i hvertfald i pris..
 Smid dem i blenderen med olien ( hvis ikke du rister dem i ovnen med olien)
 Kør til du har den ønskede konsistens




Jeg ville lige have et peanutbutterglas så jeg tog et syltetøjsglas -. skoldede det og gav det en omgang tape fra Søstrene Grene til 1,- det er lige til at overkomme :)


Nyd det sammen med syltetøj på en bolle eller brug det i cookies og kager :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar